• يکشنبه ٢٠ اسفند ١٤٠٢-١٦:٢٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٥٦١
در صحن شورا تصویب شد 12-221

ضوابط كاربری مسكونی خاورشهر + گزارش تصویری

در جریان بررسی لایحه بازنگری ضوابط كاربری مسكونی طرح كالبدی سكونتگاه خاورشهر در حريم شهرداری منطقه 15، احداث 4 طبقه، با حفظ واحد پذیری و حداکثر جمعیت 23 هزار نفر تصویب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، شهرک خاورشهر با 1300 قطعه در حریم شهر تهران و در منطقه 15 قرار گرفته است؛ طرح این شهرک در سال 91 در شورای شهر به تصویب رسیده بود که با لایحه ارسالی شهرداری در کمیسیون بررسی شد و با اعمال اصلاحیه و تغییراتی، با اکثریت آرا به تصویب رسید. 
 
عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در خصوص این لایحه، در توضیحاتی بیان کرد: در رابطه با محدوده خاورشهر، طبق کارشناسی و جمع بندی کمیسیون شهرسازی، نتیجه آن شد که حفظ و گسترش فضای سبز آن منطقه و بهبود کارکرد شهرسازی این محدوده در دستور کار قرار گیرد، و هم به دلیل وجود سکونتگاه در این منطقه، بتوانیم با این طرح انسجامی به این منطقه بدهیم، بنابراین در چهارطبقه مجوز ساخت و ساز را اعطا کردیم.
 
شربیانی، عضو شورا و کمیسیون شهرسازی و معماری، در رابطه با این طرح خاطرنشان کرد: شهرک خاورشهر دارای یک طرح کالبد سکونتگاهی خارج از تهران در حریم منطقه 15 می باشد که از حیث ساختار شهرسازی، امتیازات ویژه دارد. بازبینی این طرح، بیش از یک دهه مغفول مانده بود که با همکاری معاونت، این طرح سرانجام آماده و تنظیم شد.
مهدی پیرهادی، عضو شورا طی تذکری اظهار داشت: سرانه های مجموعه از لحاظ خدماتی و بهداشتی بسیار محدود است و باید تقویت بشود و پیشنهاد می کنم درآمد حاصل از این مسئله را بعد از تصویب، بگذاریم برای توسعه همان محدوده خاور شهر و مسگرآباد. 
 
عباسی، عضو شورا در ارائه توضیحی نسبت به این طرح اذعان داشت: ما برای انتظام بخشی فضایی این محدوده، طراحی تدارک دیده‌ایم که واحدی بدون پارکینگ احداث نشود، و افق ده ساله این طرح پیش بینی شده و نظام مسکونی طبقات را به صورت منطقی تدارک دیده‌ایم.
 
آقامیری، عضو شورا ضمن تشکر از دست اندرکاران این طرح، خاطرنشان کرد: متأسفانه معضل عدم اعطای مجوز ساخت ساختمان مسکونی بیش از دو طبقه در این منطقه، معضل بزرگی برای ساکنین این محدوده ایجاد کرده که از تمام همکارانی که با پیگیری، این طرح را تنظیم کرده‌اند؛ تشکر می کنم. 
وی افزود:  در بازدید مردمی که از این محله داشتیم، از آقای صارمی قول اعطای مجوز احداث ساختمان مسکونی تا چهار طبقه را گرفتیم. 
وی ضمن ارائه پیشنهاد خود در قبال این طرح گفت: حداکثر تعداد واحد مسکونی که در این طرح مشخص شده است را حذف کنیم. ما طبقات را مشخص می کنیم و تعداد واحد های مسکونی را به اختیار آنها بگذاریم که هرکسی تمایل داشت؛ مشروط به تأمین پارکینگ و یا احداث زیرزمین باشد و همچنین یا تک واحدی بسازد یا دو واحدی.
 
عباسی، عضو شورا در جواب به پیشنهاد سیدمحمدآقامیری، اظهار داشت: کیفیت سکونتگاه، با جمعیت رابطه مستقیمی دارد و با ما در نظر گرفتن افق ده ساله این طرح، باید نسبت به آن تصمیم گیری کنیم. 
هدف ما از این طرح، خانواده پذیری و مدیریت جمعیت بوده است و ساعت ها روی این طرح، بحث و کارشناسی شده است و هرگونه تغییری در این جداول به کلیت طرح آسیب می زند.
 
چمران، رئیس شورا خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود در این طرح تعداد واحد ها را مشخص نکنیم و میزان حداکثر واحد قابل احداث را ذکر کنیم و در صورتیکه خودشان تمایل داشتند؛ واحد های بزرگتر بسازند.
و در اینصورت، واحد ها مشکل پارکینگ هم نخواهند داشت. بنابراین بیاییم حداکثر واحد های قابل احداث را مشخص کرده و تعداد حداقل احداث را به خود مردم واگذار کنیم.
 
بابایی، عضو شورا، اذعان داشت: من با کلیت طرح موافق هستم؛ اما به موضوع جمعیت پذیری و تأمین منابع پایدار، دقت کنیم.
 
کاشانی، عضو شورا خاطرنشان کرد: اسم آنجا شهرک است و شهرک برای تعداد جمعیتی خاصی طراحی می شود. شهرک امکان این کار را به ما نمی دهد و جمعیت، مهم ترین عامل تعیین کننده شهرک برای سرانه خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی و غیره است. در رابطه با حذف پارکینگ، تا حذف یک پارکینگ را مجوز داده اند؛ اما افزایش بی رویه جمعیت بدون تدارک دیدن زیرساخت ها و افزایش سرانه ها مطلوب نیست و در این رابطه نباید آزمون و خطا کرد که بعد ها دچار مشکل بشویم.
 
عباسی، عضو شورا در جمع بندی خود، خاطرنشان کرد: جمعیت فعلی این منطقه حدود پانزده هزار نفر است، که پیش بینی ما این است که تا 8 هزار نفر، افزایش جمعیت داشته باشیم، و این عرصه بیش از این قابلیت این فشار را ندارد و با تغییر مختصری در عبارات این جداول تدارک دیده شده، پنج هزار نفر به جمعیت این منطقه افزوده می شود. 
وی افزود: فرمایش مهندس چمران دقیق است. یاید ما حداکثر واحد ها را مشخص کنیم، در حداقل ها مردم را صاحب اختیار بگذاریم، و طبق پیشنهاد آقای شربیانی مشروط به تدارک دیدن پارکینگ، به افراد مجوز ساخت داده شود. 
 
ادامه دارد...  
 
گزارش تصویری این جلسه را در لینک زیر ببینید: 
yun.ir/6ilevb
 
 
کد خبر: 12-221

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: